Społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. CSR – Corporate Social Responsibility) to zgodnie z Wikipedią koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Innymi słowy to zaangażowanie biznesu w sprawy społeczne, które często odbywa się poprzez wzajemną współpracę organizacji non-profit z przedsiębiorstwami.

Biznes bardzo chętnie i często wspiera organizacje pozarządowe. W wyniku takiej współpracy firmy zyskują w oczach swoich klientów i kontrahentów, kształtują swój pozytywny wizerunek, budują przewagę konkurencyjną i przede wszystkim budują opartą o wysokie standardy etyczne – szeroko pojętą kulturę organizacji.

Organizacje pozarządowe (ang. non-government organization, popularny skrót NGO) mają za zadanie przede wszystkim tworzenie wszelakiego dobra, poprawianie i ulepszanie tego świata. Zwykle nie da realizować takiej misji bez zaangażowania środków finansowych. Bardzo wiele NGO-sów liczy wyłącznie na programy i dotacje rządowe, które często obwarowane są bardzo ostrymi kryteriami, gigantyczną biurokracją i kierowane są tam, gdzie nie trzeba lub gdzie nie ma sensu. I w tej dziedzinie rządowa redystrybucja nie najlepiej się sprawdza. Zauważyli to przedsiębiorcy i przedstawiciele organizacji pozarządowych. Współpraca z biznesem oparta jest zwykle na zaufaniu. To zupełnie inna jakość – proste procedury, ciekawe projekty, szybkie decyzje i wysoka wydajność.

Według Forbes:

Największą fundacją na świecie jest fundacja Billa & Melindy Gatesów. Zatrudnia ponad tysiąc osób i wydaje na programy filantropijne miliardy dolarów. Wspiera realizowane w ponad stu krajach projekty, obejmujące między innymi walkę z AIDS, chorobami Trzeciego Świata, zapewnienie wyżywienia w najbiedniejszych częściach świata. Nie bez powodu wspominam o fundacji Gatesów, bo pokazuje ona nowe podejście do korporacyjnej filantropii.

Fundacji Pierwsze Skrzypce daleko jeszcze do Bill&Melinda Fundation, jednak widzimy sens i staramy się skutecznieKupując produkt wspierasz Fundację Pierwsze Skrzypce wykorzystywać społeczną odpowiedzialność biznesu przy realizacji misji naszej organizacji. W lutym br. nawiązaliśmy współpracę z Dutch Organic Food – holenderskim eksporterem ekologicznych serów. W połowie marca pierwsze ekologiczne kozie serki trafią na półki najlepszych sklepów ze zdrową żywnością w całej Polsce.
Część dochodu ze sprzedaży ekologicznych kozich serków zasili konto naszej fundacji. Życzymy firmie wysokich obrotów i smacznego, wszystkim którzy zdecydują się kupić serki i pomóc Fundacji Pierwsze Skrzypce wspierać młode talenty, propagować edukację finansową i dobrze się przy tym bawić. Szukajcie produktów z fioletowym kółeczkiem :-)